Albert Edelfelts brev

En djupdykning i Albert Edelfelts liv och konstnärliga arbete genom hans brev till sin mor Alexandra Edelfelt 1867−1901

Breven på linjen kommer i kronologisk ordning, börjandes från övre vänster hörn och fortsätter neråt samt åt höger
  • Brev
  • Brev med finsk översättning
  • Relaterat brev

Beskrivning

amerikansk konstnär

Paris d. 5 April 1875. 5 april 1875
Edelfelt hade lovat att gå med amerikanen Frank Fowler till Austins, men amerikanen var inte hemman när han kom för att hämta honom; Edelfelt hittade inte dit på egen hand så han gick hem.
Paris 18 April 1875 18 april 1875
Som Alexandra Edelfelt vet var Edelfelt hos Sargents senaste söndag; herrskapet Austin var också där och ännu några amerikanska "fruntimmer", samt jur.stud. Eugène Lachaise från Lyon, Carroll Beckwith, Frank Fowler och Julian Alden Weir; Edelfelt hade konverserat halva kvällen med Miss Sarah Austin; unge John Singer Sargent, hans mor Mary Sargent och de båda misserna Sarah och Mary Austin sjöng och spelade; Fowler sjöng till mandolinaccompagnemang av Beckwith; till slut satte sig "gumman" Sargent (påminner om fru Zilliacus) vid pianot och bad alla sjunga amerikanska folksånger och italienska och franska visor, bl.a. Santa Lucia; Edelfelt och Fowler bjöds på middag följande söndag.
Paris, thorsdag d. 23 nov. 1876. 23 november 1876
Det gamla Austinska gardet med Julian Alden Weir, Carroll Beckwith, Frank Fowler och Edelfelt skall ändå gå till Austins en kväll för att uppliva gamla minnen.
Annandag påsk 1878 22 april 1878
Alexandra Edelfelt vill veta mer om den "amerikanska fruntimmersströmmen" som gick genom Edelfelts ateljé dagarna före tavlan skulle lämnas in; målarinnan Madame Mary d’Ottenheimer är den mest markanta, hon är omkring 25 år, ovanligt vacker, har givit sin man "goddag" och sysslar med måleri i Paris, samt kurtiseras starkt av Frank Fowler och Carroll Beckwith; Misserna Austin är alltid söta; de tyckte tavlan var magnifik, att han arbetat hårt och gav sina lyckönskningar; då man går till en målare enkom för att se hans tavla kan man gärna inte säga annat; Edelfelt förhåller sig skeptisk till sådana omdömen.
Paris d. 26 Januari 1879. 26 januari 1879
Amerikanen Frank Fowler är nu gift med Madame Otterheim, en tysk-amerikansk målarinna (dålig) och skriftställarinna; föregående år var hon kokett, vacker och elegant i sin klädsel; i år är hon nuttig och enkel, en "pot au feu"; han är något år yngre än hon, båda målar skralt och har en liten ateljé vid Boulevard d'Enfer; John Singer Sargent påstår att Madame Fowler bara varit en intrigant kokett som rymt från sin [tidigare] man och till vilken kostnad som helst velat skapa sig en ställning; Fowler hade föregående år tur med tavelförsäljningen och de trodde att den gyllene ådern skulle fortsätta att rinna.