Det åskade samma dag som danssoarén hos Monsieur Thierion d’Avançon gick av stapeln, vilket gav välbehövlig svalka; på grund av vädringen under kvällen ådrog sig Edelfelt lite hosta och snuva; soaréen inleddes med ett sällskapsspektakel, enaktspjäsen "Midi à quatorze heures"; de som spelade var Mademoiselles d'Avançon och Carpentier, Messieurs Bachimont, Henry Perrot, de Quesne och Beraud; Beraud spelade dåligt men lär intressera sig för Mademoiselle d'Avançon; Mademoiselle d'Avançon försöker imitera än den ena, än den andra vid theatre français och lyckas rätt bra.
Monsieur Carpentier, som är lierad med [känner] Rosa Bonheur, hade sett Robert Stigells porträtt på Salongen; Madame Jacquinot frågade för hans räkning om Edelfelt efter att ha fått färdig sin tavla kunde tänka sig att göra ett porträtt av Mademoiselle Carpentier; Edelfelt får till följande lördag att lämna svar om sitt pris; Mademoiselle Carpentier är ganska vacker och har mycket "chic"; hennes vänner Mademoiselle d'Avançon och Marguerite Jacquinot tycker hon är korkad; Edelfelt har bara sett henne en gång då hon spelade komedi hos d'Avançons; modern, Madame Carpentier, har ett huvud som Edelfelt skulle åstadkomma på fem minuter, dottern har en mindre näsa; Madame Carpentier smickrade Edelfelt förfärligt: "on ne peut guère mieux commencer, – avoir du succès à Paris à votre âge, c'est rare... [man kan knappast få en bättre början, ha framgång i Paris i er ålder, det är sällsynt...]
Edelfelt meddelade att han skulle göra teckningen av Mademoiselle Carpentier för 200 francs; Madame Jacquinot rådde honom att spara tid och göra det i ateljén, inte gå hem till dem; de har tid att komma till honom; han börjar troligen med konterfejet [porträttet] i mars eller april.