Albert Edelfelts brev

En djupdykning i Albert Edelfelts liv och konstnärliga arbete genom hans brev till sin mor Alexandra Edelfelt 1867−1901

Breven på linjen kommer i kronologisk ordning, börjandes från övre vänster hörn och fortsätter neråt samt åt höger
  • Brev
  • Brev med finsk översättning
  • Relaterat brev

Beskrivning

fransk journalist

Källor

Inga källor
Paris, söndag d. Nov 1876. 3 december 1876
Efter "representationen" [skådespelet] var det dans, men Edelfelt deltog inte; han satt mest och talade med Pauline Ahlberg, en fröken Krogius (som säger sig har rest med Alexandra Edelfelt till Stockholm), samt med Monsieur Davançonne; Madame Jacquinot och hennes dotter var vänliga och snälla som alltid och bad honom "utan krus" komma och hälsa på då och då.
Genom Filip Forstén och Pauline Ahlberg hade Monsieur Davançonne och Monsieiur Ragio reda på Edelfelts öden under det senaste året.
Paris d. 29 maj 1877 29 maj 1877
Nästa vecka är det sällskapsspektakel hos Monsieur och Madame Davançon.
d. 11 Juni 77 11 juni 1877
På torsdagen är Edelfelt bjuden på bal till herrskapet Thérion d’Avançon, som han blivit bekant med hos Madame Jacquinot; Monsieur d'Avançon är amatör och bekant med många konstnärer; dottern ska gifta sig snart.
Paris s. 13 juni. 13 juni 1877
I morgon är det soiré dansante [danssoaré] hos Monsieur Thierion d’Avançon.
Paris d. 16 Juni 77 16 juni 1877
Herr Thierion d’Avançon visade Edelfelt sina skisser; några studier som han föregående år exponerat [ställt ut] på Salongen var riktigt bra; d'Avançon vurmar för gotiken, och har inrett matsal och sin dotters rum i 1300-talsstil; han gjorde det tillsammans med en snickarlärling under kriget och kommunen för att få tiden att gå.
Thierion d’Avançon berättade att Edelfelts tavla nämnts i le National och Journal des debats; den senare hade skrivit att de tror att de kommer att återse denne unge konstnär följande år; Edelfelt har bara sett XIXe Siècle, men skulle gärna skaffa de tidningar i vilka han nämns.
Det åskade samma dag som danssoarén hos Monsieur Thierion d’Avançon gick av stapeln, vilket gav välbehövlig svalka; på grund av vädringen under kvällen ådrog sig Edelfelt lite hosta och snuva; soaréen inleddes med ett sällskapsspektakel, enaktspjäsen "Midi à quatorze heures"; de som spelade var Mademoiselles d'Avançon och Carpentier, Messieurs Bachimont, Henry Perrot, de Quesne och Beraud; Beraud spelade dåligt men lär intressera sig för Mademoiselle d'Avançon; Mademoiselle d'Avançon försöker imitera än den ena, än den andra vid theatre français och lyckas rätt bra.
d. 23 Juni 1877 23 juni 1877
Edelfelt ska gå på visit till Monsieur Thierion d’Avançon (egentligen för att tacka för den hosta och snuva han fick hos denne senast).
Paris den 1sta Januari 1878. 1 januari 1878
Edelfelts teckning gjorde succé; Madame Jacquinot var rörd och han fick komplimanger av publiken, som bland annat bestod av Monsieur och Madame d'Avançon, samt Monsieur och Madame Carpentier.
Monsieur Carpentier, som är lierad med [känner] Rosa Bonheur, hade sett Robert Stigells porträtt på Salongen; Madame Jacquinot frågade för hans räkning om Edelfelt efter att ha fått färdig sin tavla kunde tänka sig att göra ett porträtt av Mademoiselle Carpentier; Edelfelt får till följande lördag att lämna svar om sitt pris; Mademoiselle Carpentier är ganska vacker och har mycket "chic"; hennes vänner Mademoiselle d'Avançon och Marguerite Jacquinot tycker hon är korkad; Edelfelt har bara sett henne en gång då hon spelade komedi hos d'Avançons; modern, Madame Carpentier, har ett huvud som Edelfelt skulle åstadkomma på fem minuter, dottern har en mindre näsa; Madame Carpentier smickrade Edelfelt förfärligt: "on ne peut guère mieux commencer, – avoir du succès à Paris à votre âge, c'est rare... [man kan knappast få en bättre början, ha framgång i Paris i er ålder, det är sällsynt...]
Paris d 25 maj 1878 25 maj 1878
Edelfelts tavla såg lite grådaskig ut och storleken är illa vald för Salongen; han ångrar att han inte gjorde figuerna i naturlig storlek; svenskarnas komplimanger var ganska klena och officiella; kamraterna, Monsieur Augustin Moreau, Émile Vernier, Thierion d’Avançon, samt Alfred Koechlin med fru och dotter såg däremot ut att mena vad de sade; huvudanmärkningarna riktas mot hertigens ställning, han står för nära kistan.
d. 8 mars 1879. 8 mars 1879
Monsieur Thierion d’Avançon höjde Edelfelts tavla till skyarna; Edelfelt tackade honom för hans fina artikel i Le Soir; Edelfelt fick komplimanger från höger och vänster med försäkringar om att juryn varit idiotiska, blinda, omöjliga, otroliga som inte gett Edelfelt medalj.
Thierion d'Avançon gick på med att Edelfelt inte borde ställa ut något som var underlägset den förra tavlan, vilket Edelfelt borde tänka på innan han sänder in "blancmangern"; det är lite kvar att göra på tavlan; det måste göras i ett svep för att behålla friskheten.
Paris d. 19 Maj 1879 19 maj 1879
Madame Jacquinots soaré har skjutits upp till torsdagen; Edelfelt hoppas där träffa Thirion d’Avançon och få en försmak av vad Le Soir kommer att säga om hans tavla.
Paris d. 23 23 maj 1879
Den hederlige Thierion d’Avançon har skrivit en berömmande kritik i le Soir, som Edelfelt skickar med brevet; det värsta, om också omedvetna, kritik han kunde komma fram med är då han misstar klippan för "une ruine en bois" [en ruin i trä].
Monsieur Thierion d’Avançon pratade en massa skräp om konst i allmänhet och om Edelfelts tavla i synnerhet; av hans artikel ser Edelfelt att hans huvudomdöme är gott, trots det fatala misstaget med klippan.
Paris d. 12 april 82 12 april 1882
Från mina Jacquinotska bekanta hör jag dock mest sorgliga saker. M. Thierion d'Avançon (den förste som skref en grann kritik öfver mig 1877) hade på en afton spelat bort 160,000 francs – tagit in på ett hotel och skjutit sig, samt lemnat efter sig sorg och affärselände.