Albert Edelfelts brev

En djupdykning i Albert Edelfelts liv och konstnärliga arbete genom hans brev till sin mor Alexandra Edelfelt 1867−1901

Breven på linjen kommer i kronologisk ordning, börjandes från övre vänster hörn och fortsätter neråt samt åt höger
  • Brev
  • Brev med finsk översättning
  • Relaterat brev

Beskrivning

författare, politiker, på sin ålders höst konservator på Luxembourgmuseet i Paris

Källor

Paris d 20 febr. 1880 fortsatt d. 24 do 20 februari 1880
Alfred Koechlin presenterade Edelfelt för Jean-Joseph Benjamin Constant och andra målare, samt för Etienne Arago direktör för Luxembourgmuseet; de gick för att titta på porträttet av Koechlin, som lovordades; Constant rådde Edelfelt att göra fonden lite mörkare; Arago beklagade att han sett det, då han inte längre kunde vara opartisk i Salongsjuryn.
Paris d. 1 Juni 1882 1 juni 1882
Gubben Arago, conservateur för Luxembourg, till hvilken jag hade ett varmt rekommendations bref af Koechlin, sade mig detsamma. ”Nous ne sommes pas inamovibles, et promettre que votre tableau sera au Luxembourg et qu'il y restera toujours, ce serait comme quand on jure un amour éternel à une femme. Tout ce que je puis dire ce que M. Mantz et moi désirons très vivement vous avoir dans notre galerie nationale, et que nous ferons, au besoin, enlever de vieux tableaux pour y mettre le votre – mais quant à prendre un engagement formel, nous n'en avons pas le droit".
Fragment 6 juni 1882
Staten har nu gjort ett anbud på min tafla på 3000, och brefvet från ministeriet säger angående Luxembourg: le gouvernement ne peut à present prendre aucun engagement formel – mais etc. je crois toutefois pouvoir vous donner, Monsieur, dès maintenant l'assurance que l’administration des Beaux-Arts, désireuse de s'assurer la possession de votre tableau, fera tout ce qui dépendra d'elle pour qu'il soit donné satisfaction à votre désir. – Jag tror jag säljer den ty både Mantz och Arago ha lagt att det är för Luxembourg de velat ha den och att de önska det. Dessutom kunna de ej gerna skicka en tafla som fått en 2dra klassens medalj till provinsen.
Paris, Tisdag d. 6 april 86 6 april 1886
Det nya Luxembourggalleriet har öppnat, men är lika dåligt som det förra; placeringen av ett verk av Bastien vid en dörr medan ett verk av fröken Baskirtscheff hänger på cimaisen; hennes mor lär ha drivit på Arago för att få det så; Edelfelts egen tavla är högt uppe, men delar oturen med Dagnan och många andra bra konstnärer; intriganta konstnärer som Vuillefroy, Lansyer har bra platser.