Albert Edelfelts brev

En djupdykning i Albert Edelfelts liv och konstnärliga arbete genom hans brev till sin mor Alexandra Edelfelt 1867−1901

Breven på linjen kommer i kronologisk ordning, börjandes från övre vänster hörn och fortsätter neråt samt åt höger
  • Brev
  • Brev med finsk översättning
  • Relaterat brev

Beskrivning

kärlekens och den kvinnliga skönhetens gudinna i romersk mytologi

Källor

Paris . 11 Sept. 1874. 11 september 1874
Edelfelt vet inte vad han skall måla åt August Eklöf; Alexandra Edelfelts förslag om att kopiera är inte dåligt, men han är rådvill om vilket tavla han skall välja; Eklöf skulle inte tycka om någon Rafael, Corregio eller Peter Paul Rubens från Louvren; Édouard Mullers revolutionsscen i Luxembourg skulle ta månader att kopiera, likaså Thomas Coutures les Romains en decadence; Adolf von Becker har redan kopierat de bästa tavlorna av Eugène Delacroix och Ernest Hébert; det finns en vacker tavla av Jules Lefebvre med Venus och Amor som leker, men därhemma är man inte van vid det nakna måleriet; därtill finns Leda av Paul Baudry.
Rom d. 18 mars 1876. 18 mars 1876
I Palazzo Pitti baxnar man över rikedomen i dess samlingar: bara kända tavlor som Madonna della Sedia, Michelangelos Pariar [?], Tizians Venus (i Tribuna i Palazzo dei Uffizi); kopiorna kan inte ge en rättvis bild av finheten i originalen.
Rom, onsdag 22 mars 1876
I Capitolinska museet gladde sig Edelfelt över att se många bekanta saker, som han beundrat och tecknat så ofta förr, t.ex. skulpturerna den döende galliern, Antinous och Capitolinska Venus.
Petersburg lördag 28 mars. 28 mars 1896
Bland de många temmeligen fula, strålade Levaschoffs fru, född grefvinnan Bludow, som en stjerna. Hon liknar frappant Venus Milo. lika stor, lika segerrikt framseglande – med guldblondt hår à la grecque, och axlar som – Venus Milo, som sagdt – armarna har hon i behåll, mycket vackra också de. Vore hon ej så vacker skulle hon vara 2 gånger för stor.