Albert Edelfelts brev

En djupdykning i Albert Edelfelts liv och konstnärliga arbete genom hans brev till sin mor Alexandra Edelfelt 1867−1901

Breven på linjen kommer i kronologisk ordning, börjandes från övre vänster hörn och fortsätter neråt samt åt höger
  • Brev
  • Brev med finsk översättning
  • Relaterat brev

Beskrivning

hjälte och huvudperson i opera med samma namn av Richard Wagner, ingår i Nibelungens ring-cykeln

Källor

Paris d. 5 Februari 1877. 5 februari 1877
Edelfelt har varit med Gunnar Berndtson på en rolig årsrevy "Boûm, Voilà" på Athenée Comique; revyn tog upp alla årets händelser, turk-serbiska kriget, cri-cri, pjäser och sist hela den Wagnerska representationen i Bayreuth; Richard Wagner porträtteras mästerligt och håller tal till publiken, i vilket han undanber sig applåder och ber publiken besinna att den befinner sig i framtidens tempel och får höra den enda saliggörande musiken; orkestern utför en mästerlig parodi på själva representationen med Siegfried, Sieglinde, dvärgen Alperich, krokodiler-drakar och Rheingold [Rhenguldet, opera], samt Götterdämmerung [Ragnarök, opera].
Berlin W., den 29 Maj 1894 29 maj 1894
I går voro vi på Siegfried. Krohn gick bort kl. 3/4 10 för att resa kl. 10. – Det var ju herrligt vackert fastän jag inte kunde låta bli att hjertligt grina åt vilddjuret, draken Fafner, som sjunger bas i ett enormt måladt pappers fodral och viftar med svansen. Waldweben är herrligt vackert, likaså slutet, början tyckte jag vara lång, och meddele detta åt Krohn som bara sade att jag var en åsna och att det var henrivende. Men tänk en 5/4 timmar åkt i mörker i en håla – bara samtal mellan Siegfried och en dverg! När man då, till följd af mörkret ej kan läsa i textboken blir det litet underligt. Siegfried är fortsättning af Valkyrian och jag kunde derför litet följa med handlingen ändå. –