Albert Edelfelts brev

En djupdykning i Albert Edelfelts liv och konstnärliga arbete genom hans brev till sin mor Alexandra Edelfelt 1867−1901

Parc Monceau

Brev skrivna i Parc Monceau i kronologisk ordning

Brev som nämner Parc Monceau i kronologisk ordning

Paris, lördag d. 22 Aug. 1874 22 augusti 1874
De flesta kvällar äter Edelfelt med Peyrot på en billig restaurang i närheten; efteråt brukar de göra en promenad till Parc Monceaux, som är en "gudomlig plats", även om den inte är större än Sinebrychoffs trädgård; vid 9-tiden drar han sig hemåt för att läsa eller skriva.
Paris d. 13 Mars 1875 13 mars 1875
Edelfelt ser det inte som någon radikal omöjlighet att Alexandra Edelfelt och syskonen en gång skall flytta till honom i Paris; det enda som för tillfället hindrar en sådan åtgärd är kassan; han har tänkt sig att de kunde skaffa en bostad vid yttre bulevarden i Montmartre eller i trakten av Parc Monceaux; våningen skulle möjligen ligga högt upp, men man vänjer sig vid trappor (vilket fru Carolina Lindholm är ett bevis på), och även om bostaden är en bit bort från Paris centrum så finns det omnibussar; på sommaren skulle de söka sig ut till St Cloud, Fontainebleau eller till havskusten; Berndt Lindholms concierge [gårdskarl] har berättat om den unge målaren Louis Priou, som tvingade sin mor att flytta från Toulouse och efter att han fått första medaljen vid 1873 [1874] års Salong har beställningarna ramlat in och han har råd att hyra en ordentlig ateljé med våning; för Ellen skulle här finnas muséer, bibliotek och teatrar, för de yngre systrarna skolor och pensioner.
Paris d. 22 febr -78 22 februari 1878
Lennart Reuterskiöld är nyss gift med en fröken Nordenfalk, högst 18 år gammal; hon är en liten fraiche, men inte vacker, nordisk typ; hon såg snäll och hjärtlig ut; Reuterskiöld talar mycket och utan att välja sina uttryck (ungefär som Gustaf Cederström); de har hyrt ett litet hôtel [palats] vid Parc Monceaux; Reuterskiöld hoppades ofta få se Edelfelt hos dem och bad att få besöka Edelfelt med sin fru som målar, hon är elev till Charles Chaplin.
Paris d. 9 Juli 1878. 9 juli 1878
Hos Reuterskiölds var det rätt trevligt; där var en dansk greve, en fransk baron och en svensk fröken Hjelmerus; Reuterskiölds har det förtrollande trevligt i sitt nya hem; de har hyrt ett litet hus nära Parc Monceaux och deras installation har inte kostat små smulor.
Paris d. 8 februari 1880. 8 februari 1880
Edelfelt har 3 ateljéer på förslag; den ena finns i Champs Elysées på Rue Washington för 800 francs, snygg men utan rum; den andra finns på Rue Bayeu vägg i vägg med Gustaf Cederström, 1 000 francs med alkov; den tredje har Madame Bourgain letat upp och den har två rum för 1 200 francs; ateljén där Cederström bor är nästan lika långt från Boulevarden och teatrarna som Edelfelts nuvarande, men den är nära Boulognerskogen, Parc Monceau och Avenue des Villiers där Ernest Meissonier, Mihàly Munkakczy och Sarah Bernhardt bor.
Påskdag 14 april 1895
Pojken är Gud ske lof frisk leker i Parc Monceaux för och eftermiddag i en allée der han är litet i lä för blåsten. Han skall skicka till Mamma ett påskkort – har köpt och valt det sjelf. längtar för öfrigt mycket efter Mammas svar – "Hvad må farmor säga när hon får mitt bref o.s.v.
Paris Annandag Påsk 95 15 april 1895
Kiki har varit exemplariskt snäll sedan vår sista stora uppgörelse för en vecka sedan. Han leker nu alla dagar med Lullu Berndtson i Parc Monceaux.
Paris fredag 19 april 95 19 april 1895
pojken frodas och är ute 6–7 timmar dagligen. Han har god aptit och röda kinder. Han var mycket säll öfver Mammas bref och går och funderar på hvad han skall skrifva härnäst. Han är verkligen bra barnslig ty han vill "skrifva till farmor" just allt det som en förnuftig varelse ej skulle hitta på att skrifva om: stenar som han hittat i Parc Monceaux, o.d.
Paris, måndag 5 April 1897. 5 april 1897
I går var jag på frukost hos M. Henri Pereire med Vallery-Radots och Dagnans. De bo i ett furstligt palats vid Parc monceau och ha de allra vackraste saker: taflor af Rembrandt och Dagnan. Mme Pereira är utomordentligt behaglig – det är omöjligt att se mera comme il faut och bra ut. Dagnan har målat hennes porträtt. De äro mycket rika, och Pereire ansågs på 50 och 60 talet komma efter Rothschildarne i täthet – men de ha som Vallery Radot säger "la pudeur de la richess."