Albert Edelfelts brev

En djupdykning i Albert Edelfelts liv och konstnärliga arbete genom hans brev till sin mor Alexandra Edelfelt 1867−1901

Musée de Cluny

Brev skrivna i Musée de Cluny i kronologisk ordning

Brev som nämner Musée de Cluny i kronologisk ordning

Paris d. 23 Nov. 1874. 23 november 1874
Som Alexandra Edelfelt kommer ihåg gick Edelfelt med Karl Alfred "Caveeni" till professor Julien Guadet, som ville att Caveen skulle rita ett provarbete; fastän två veckor har gått har Caveen ännu inte börjat rita; Berndt Lindholm bad honom gå till det världsberömda Clunymuséet; där fanns "en hop gammalt skräp" var Caveens intryck, Överstyrelsen för allmänna byggnadernas stipendiat.
Paris tisdagen före jul 1874. och fortsatt juldagen 1 december 1874
Edelfelt har ofta träffat Pauline Ahlberg de senaste dagarna; de har besökt Cluny, St. Sulpice och närvarat på en föreläsning av Elme Marie Caro i Sorbonne, på humanistiska fakulteten i Paris.
Paris, börjadt Fastlagstisdagen, slutadt Söndagen den 14 Februari 1875. 9 februari 1875
Pauline Ahlberg har erbjudit sig att ta med Viola Lewin till Cluny; fröken Lewin lär ha en bekant fru från Schweiz men denna har inte tid att följa runt med henne; fröken Lewin är så bortkommen i Paris och väntar på August Eklöf, som hon skall åka tillsammans med till London.
Paris d. 17 Februari 1875. 17 februari 1875
Det beslöts att Rafael Hertzberg och några andra följande dag skulle följa med Wilhelm Lagus och Jakob Estlander till Notre Dame och Cluny; Edelfelt kunde inte följa med dem på förmiddagen då han lovat följa med Pauline Ahlberg på Elme Marie Caros föreläsning; förgäves har han sökt Hertzberg, Karl Eneberg och Karl Alfred Caveen under dagen, men han har inte sett till någon finländare; följande dag reser Lagus och Estlander.
Paris Annandag Påsk 1875. (på aftonen) 1 april 1875
På långfredagen var vädret vackert och Edelfelt gjorde en lång promenad och brydde sig inte om att arbeta på varken Hôtel Cluny eller École des Beaux Arts; på eftermiddagen träffade han Pauline Ahlberg.
På Cluny håller Edelfelt på med några interörer; då han aldrig gjort sådana tidigare går det långsamt och dåligt.
Med lite fantasi ser man scener från flydda tider i varje vrå; även om Cluny är museum lever historien så starkt i detta egendomliga hus att man tror sig ännu röra sig i de rika Clunyabboternas residens, eller att Maria av Medicis ännu bor där; det är det mest fullständiga 1500-talshus man kan se; där finns Frans den förstes och Ludvig XIII:s sängkammarmöbel; kapellet är i samma skick som då Maria av Medicis bad om hjälp till försoning med sin son Ludvig XIII.
Museet är öppet för allmänheten bara på söndagar, så Edelfelt kan arbeta där i lugn och ro; i och för sig finns där en massa målare, bl.a. tre av Jean-Léon Gérômes elever och Jaakko (Jac.) Ahrenberg som gör akvareller.
På muséet går också två svenska målarinnor med hängande lockar och ful gång; det är märkvärdigt att målarinnor inte kan vara som annat folk.
På annandag påsk var både Cluny och Ecole des Beaux Arts stängda; Edelfelt åkte istället med Julian Alden Weir och Rafael Hertzberg till Barrièr du Trône, nära Vincennerskogen för att se på folkfesten la foire de pains d'épice (pepparkaksmarknaden); där var liv och rörelse över all beskrivning; de gick in på en cirkus och Edelfelt blev under föreställningen bekant med en liten pojke, Léon; de franska barnen är nätta och ser friska och duktiga ut; de åt potäter, korv och pepparkakor med vin innan de tog le bateau-mouche (de små Seine-ångfartygen) till École des Beaux-Arts; Edelfelt och Weir sitter nu hemma och skriver, den ena till Amerika och den andra till Finland; Edelfelt önskar Alexandra Edelfelt godnatt och ursäktar det slarviga brevet.
Paris d. 5 April 1875. 5 april 1875
Under den senaste veckan har Edelfelt arbetat på Cluny och i aftonskolan.
Edelfelt har arbetat på en skiss som han hoppas utföra snart; det är en scen från 1630-talet, en sårad finsk-svensk ung officer i tyskt slott, berättar om sina öden för en ung vacker fröken och hennes lilla bror; interiören skulle han få från Cluny; officerens enkla dräkt skulle vara i kontrast till sidenet och sammenet hos det tyska värdfolket; han hoppas få tavlan antagen av Brummer; i somras kom de överens om att han inte skulle måla något från Carl Brummers dödshistoria, och är således är han, som Alexandra Edelfelt märker, fri att välja ett helt oberoende ämne.
Paris, onsdag d. 18 Augusti 1875. 18 augusti 1875
Efter dinern [middagen] igår kväll gick de och promenerade ("se balader" säger man på parisslang) i Champs Elysees och gick in i Jardin Mabille; där var vackert arrangerat och mest utlänningar, svenska hörde man "på alla håll och kanter"; på théâtre français, Louvren eller Hôtel Cluny hör man sällan svenska, men man kan svära på att höra det talas om man går till Mabille, bal Bullier eller något dylikt; därför tror man i Norden att det inte finns annat än cancan i Paris, att Paris är fördärvat och franska folket måste gå under; men om man hör på dem som arbetar i Paris, Karl Eneberg, Herman Frithiof Antell och Axel August Hård, målarna, så skall de tala om ett intelligent folk, om flit och arbete, om stora män.
Paris, thorsdag d. 23 nov. 1876. 23 november 1876
Ernst Nordström behöver träning i deskriptiv geometri, arkitektur och ornamnet som lärare vid Polyteknikum; han blir således elev vid Ecole des Beaux Arts; Edelfelt förstår inte hur Pierre-Victor Galland skall göra sig begriplig för Nordström som inte kan franska; Nordström har gjort mycket vackra saker i Kunst und Gewerbeschule i Wien; i konstindustri och konstindustrins historia får han så mycket att göra på Expositionerna, i Louvren och i Hôtel Cluny att han planerar att stanna åtminstone till nästa sommar.
*För rida ranka får Edelfelt göra studier av medeltidsinteriörer och draperier på Cluny.
Paris d. 8 Dec. 1876. 8 december 1876
I skolan har Edelfelt arbetat duktigt; han är glad att ha gjort lite nakna studier innan han börjar på med en tavla; han har varje dag varit på biblioteket och Musée Cluny för att samla material till Rida ranka.
Paris. torsdag d. 28 dec. 1876 28 december 1876
Edelfelt har suttit på Cluny och ritat interiörer till sin tavla; han får lov att köpa ett ordentligt staffli, det nuvarande håller inte riktigt bra en så stor tavla; storleken blir halv-naturlig, huvudet som på Ellen Edelfelts porträtt.
Paris d. 3 Januari 1877. 3 januari 1877
Rida ranka är inte så lätt som han trodde; utgifter för två modeller, modern och barnet, kostar; i dag har han målat interiörer på Cluny, som kanske kan användas för tavlan; han önskar Alexandra Edelfelt godnatt och hälsar alla, småflickorna mest.
Paris d. 5 Januari 1877. fortsatt d. 7de 5 januari 1877
Edelfelt var häromdagen på en finsk "reunion", träff, i Café de la Regence; Edelfelt kommer inte överens med Lorenzo Runeberg, som är en försmädlig och tvärsäker domare i konst; Runeberg avfärdade bland annat J.A.D. Ingres med att denne hade vilja men inte förmåga; Ernst Nordström hade varit med Runeberg till Cluny, där Runeberg gjort flera felaktiga omdömen; Nordström hade gett honom svar på tal.
Forts. d. 13 på morgonen 13 januari 1877
Edelfelt kan inte göra mycket en dag som denna; vädret är så mulet att det är för mörkt på Cluny; han blir modfälld och nervös av sådana småsaker; dessutom är biblioteket stängt.
Paris d. 18 Jan. 1877 18 januari 1877
Edelfelts tavla går framåt på ett helt annat sätt sedan han skrapat bort den gamla versionen; Filadelfo Simi och Charles Baude säger att den nu är mycket bättre; Ernst Nordström har inte gjort något åt perspektivet så föregående dag gjorde Edelfelt tillsammans med Gunnar Berndtson konstruktionen på egen hand; de senaste dagarna har Edelfelt mest varit på Cluny och arbetat på fonden; då tavlan framskridit mera skall han skicka en teckning till Alexandra Edelfelt.
Paris d 24 på aftonen – (1877) 24 januari 1877
Fyra dagar framåt har Edelfelt modell; han betalar 10 francs per dag; den lilla pojken är nästan färdig; fonden blir dålig på grund av att han måste måla den "de chic" [ur minnet/på fri hand]; på Cluny finns möbler och gobelänger men inte ett enda rum som motsvarar hans interiör; belysningen är en annan än den i ateljén, vilket leder till att han måste modifiera antingen figuren eller fonden; han skriver så mycket om denna tavla och så blir det hela "un four" [ett fiasko].
Paris d. 16 Januari 78. 16 januari 1878
På morgonen var Edelfelt i Cluny museet för att ta reda på kyrkointeriörer i kapellet; slutligen är det ändå anden, själen, i verket som han vill ha på ett bra sätt.
Paris d. 3 februari 1878. 3 februari 1878
Arbetet har gått långsamt framåt då Edelfelt inte velat göra större ändringar utan att inhämta Jean-Léon Gérômes råd; om det inte var så kallt skulle han göra studier i Cluny eller någon kyrka för fonden och golvet.
Paris d 4 Juni 1878. 4 juni 1878
Edelfelt kommer hem när han fått pengar av Heimbürger; han har varit på Cluny och gjort några studier; han gör troligen en landsknekt som kurtiserar en flicka som broderar och kallar den något i still med "I höganloftsbur".
Paris pingstdagen 1878 9 juni 1878
Edelfelt känner sig på utmärkt humör efter att ha arbetat de senaste dagarna; Edelfelt har varit på Cluny för att göra studier till Heimbürgers tavla; motivet med landsknekten framstår som allt mer idiotiskt; då Henri Dütschold såg skissen med landsknekten och flickan som broderar kommenterade han ironiskt att det är "très gentil et neuf surtout" [mycket beskedligt och nytt framför allt]; för att göra det mera originellt kunde Edelfelt fördela ljuset på ett egendomligt sätt; på Cluny gjorde Edelfelt en teckning av fönstersmygen och en liten målad skiss av trädgården; han är nästan böjd att placera de Heimbürgerska figurerna ute i det fria; han tänker inte ödsla mycket tid och tankemöda på tavlan, huvudsaken är pengarna.
Paris d. 23 23 maj 1879
För att lugna sitt samvete har han varit på Cluny för att göra fonden till en tavla.
Paris d. 27 maj 79. 27 maj 1879
Inom en månad borde Edelfelt vara klar med sina småtavlor; vädret är vackert och han har flanerat; han skall till Cluny för att måla fonden på sin tavla.
d. 3 Juni 1879 3 juni 1879
Edelfelt har målat fonden till den andra tavlan på Cluny; det blir tusen gånger bättre då man målar allt efter naturen; om hans salongstavla vore gjord på detta sätt skulle den vara bra; hädanefter skall han inte dra ett sträck de chic [på fri hand] och Alexandra Edelfelt måste se till att han håller sig till sitt löfte; ju mera hans corpus [kropp] tilltar desto dummare och latare tycker han sig bli.
Paris d. 18 Januari 1880 18 januari 1880
Fonden i Axel Gadolins tavla förargar Edelfelt; han har inte tid att gå till Cluny för att göra den; han har supprimerat [avlägsnat, övergett tanken på] gubben; nu är det endast en gammal chatelaine [kvinnlig kastellan, slottsfogde] från början av 1600-talet som läser i en stor bibel; det är ett huvud i Ebba Stenbocks stil; en hand och fonden är ännu ogjord; det är omöjligt att skicka den lilla tavlan innan färgen hunnit torka; Edelfelt ska underrätta Axel Gadolin då han sänder en skiss av tavlan.
Paris d. 21 April 1880 21 april 1880
Edelfelt har i Cluny börjat på en tavla för amerikanen; enligt mannens önskan blir det ett kärlåtet ämne; Edelfelt gör en ung page som gör sin kur [uppvaktar] för ett 30-årigt kvinnfolk, som belönar hans ömma utgjutelser med ett storskratt; i bakgrunden står några hovmän som ser nyfikna och moquanta [hånfulla] ut.
Paris d. 11 Juni 1880 11 juni 1880
Edelfelt arbetar på Cluny med "l’éducation d’un prince", som blir färdig om 10 dagar.
Söndag 3 octobre 1880 3 oktober 1880
Vid varje steg gjordes jämförelser med Petersburg; efter lite hesitation [tvekan] utföll jämförelsen till Paris fördel; där finns något som man inte har vid Nevan, nämligen konsten; fröken var förtjust i allt hon såg, Cluny, som Edelfelt känner "comme ma poche" [som min egen ficka] och Ferdinand Barbediennes bronsgjuteri; det blev en komedi att hitta en hatt åt fröken; de var inne hos 10 modister, men för varje hatt sade fru Alexandra Manzey "njet, usjasnaja" [nej, förskräcklig]; Sophie Manzey blev utan hatt och reste med sin Haikohatt till Biarritz.