Albert Edelfelts brev

En djupdykning i Albert Edelfelts liv och konstnärliga arbete genom hans brev till sin mor Alexandra Edelfelt 1867−1901

Luxembourgträdgården

Brev skrivna i Luxembourgträdgården i kronologisk ordning

Brev som nämner Luxembourgträdgården i kronologisk ordning

Paris d. 24 September 1874 24 september 1874
Edelfelt ber Alexandra Edelfelt förlåta brevet, som delvis är ett tiggarbrev; följande brev kan hon skicka till Berndt Lindholm eller till hans nya adress Rue Cassette 23; gatan är bigata till Rue de Rennes, som går från St Germain de Près till Montparnassebangården, nära Luxembourg; Edelfelt har således nära till École des Beaux Art; *han hälsar hjärtligt till alla bekanta.
Paris d. 1 Oktober 1874. – I mitt nya logis Rue Cassette 23. 1 oktober 1874
Rummet är på femte våningen, ljust och glatt men lågt till tak; det ligger i ett stilla kvarter med mest kloster och prästseminarier runtomkring, han ser ena tornet av St Sulpice från fönstret; Luxemburgträdgården är alldeles intill och det är nära till Ecole des Beaux Arts.
Paris, börjadt Fastlagstisdagen, slutadt Söndagen den 14 Februari 1875. 9 februari 1875
Följande morgon väcks Edelfelt av sin bolagist [rumskamrat] Julian Alden Weir, som meddelar att Viola Lewin oanmäld väntar i andra rummet; Edelfelt söker upp henne på Hotell Splendid nära Louvren senare på dagen, men får vänta flera timmar innan hon dyker upp; Edelfelt har aldrig sett en så dåligt arrangerad resa, det är inte passande att ett "ungt fruntimmer" bor ensam på hotell; hon som bott på en pension i Genève kunde ha ordnat en rekommendation till något "fruntimmer" i Paris; hennes familj hade inte heller försett henne med skriftliga rekommendationer till greve Horn, som de bad henne söka upp; inte heller hennes kusin "baron de Lewin" som är gift med en parisiska och vistas i Nizza hade gett henne några anvisningar; Edelfelt kommer överens med Viola om att träffas följande dag för att gå till Luxembourg.
Paris, Måndag d. 3 Maj 1875 kl. 12 på natten 3 maj 1875
Under den senaste tiden har Edelfelt varit melankolisk; måleriet går inte som det borde; han går pliktskyldigt till ateljén, blir förargad över det dåliga resultatet och går till Luxembourgträdgården för att måla akvareller efter naturen, vilket inte heller blir bra; han har gjort avskyvärt misslyckade teckningar för eau-forter och Julqvällen.
Påsklördag 1877. 31 mars 1877
Edelfelt fick Alexandra Edelfelts brev då han var på väg ut; med brevet i handen gick han mot Luxembourgträdgården (det är härligt vårväder), vid St Germain des Pres ser han att mamma talar om en "närliggande fullmagt"; han hittar ingen fullmakt och måste gå tillbaka för att leta upp den; ett hopskruttat blad som släpar i en elegant kvinnas klänningsfåll visar sig vara fullmakten.
Paris d. 5 April 77 5 april 1877
Morbror Gustaf Brandt önskar sig mera detaljer i Edelfelts brev: Edelfelt svarar att han lever så stilla och enformigt att det inte skulle bli något nytt eller roande om han skrev utförligare; om han rörde sig i stora världen kunde han lämna initierade skildringar; han har också blivit van vid Paris och blir inte längre lika frapperad som då han kom från hemknutarna; lokalbeskrivningar skulle mest röra sig kring Rue Bonaparte, restaurangen, vägen till stora boulevarden, Louvren och Luxembourg, som de känner till från förut.
d. 9 juni 9 juli 1879
Den nya tidningen La vie moderne har genom Jules Bastien Lepage kommit i kontakt med Edelfelt; redaktören beundrade hans croquis à la plume [pennteckningar] och bad Edelfelt först göra något parisiskt (Edelfelt föreslog Luxembourgträdgården), sedan skicka skisser från Köpenhamn, Stockholm och Finland; vid sidan av Jean-Léon Gérôme och Léon Bonnat lämnar Jules Bastien och flera yngre talanger teckningar till tidningen; de kom inte överens om något pris för teckningarna.
Paris d. 31 Mai 1881. 31 maj 1881
I går på förmiddagen hade jag en intresant séance. Jag tecknade nemligen Alphonse Daudet, som med mycken artighet ställt sig till min disposition. Han hade reda på hvad jag gjort och gjorde mig komplimenter öfver mina taflor i fjol och i år. Det är en liten mycket lurfvig herre med den allra vackraste profil, bruna ögon som genom den mest förryckta närsynthet (à la tajta – hans pincenez är No 2) se något blinda ut. Jag var hemma hos honom. Han bor borta vid Luxembourg, ganska enkelt. En massa skizzer och taflor af hans vänner bland målarne pryda salongen och arbetsrummet. Han är särdeles sympathisk, enkel och kamratslig, talar mycket men sakta och med en liten provencealsk accent.
d. 23 maj 84 23 maj 1884
och kl. 6 1/2 har jag bjudit Baude, Courtois och Stetten på middag hos Foyot (der Mamma hvilade sig efter ett långvarigt vandrande i quartier latin och Luxembourgträdgården, mins Mamma?) – en skuld som jag haft sedan länge till dessa tre och som jag nu afbetalar.
Café Voltaire fredag d. 5 Juni 85 kl. 6 e.m. 5 juni 1885
Till ateljén kommer doft av jasmin från Luxembourgträdgården.
Paris, Onsdag d. 14 april 1886 14 april 1886
"Horatius och Lydia" går inte bra; Edelfelt ska gå ut i Luxembourg-trädgården så snart det blir sol, det moderna intresserar mer än romerska ateljéfigurer.
Edelfelt har tecknat i Luxembourgträdgården igår.
Paris, tisdag d 18 maj 86 18 maj 1886
Om torsdag reser Edelfelt kanske till Chantilly till Amic för att studier för "I Luxembourgträdgården"; kan inte begripa att han inte får tillåtelse att måla i Luxembourgträdgården.
Paris d. 6 juni 86 6 juni 1886
Efter att porträttet av Kergorlay har blivit färdigt har Edelfelt inte kunnat arbeta på "I Luxembourgträdgården" p.g.a. det dåliga vädret.
Det går inte att måla "I Luxembourträdgården" inomhus i en annorlunda belysning.
Paris, tisdag d. 29 juni 1886 29 juni 1886
Det är svårt att måla i [Luxembourg]trädgården mellan klockan elva på förmiddagen och tre på eftermiddagen då solen skiner igenom parasoll och skynken.
Har målat i Luxembourgträdgården i två dagar; båda dagarna har det varit fint väder vid avfärden från ateljén; en timme senare åska, regn och blåst.
Edelfelt är hela tiden omringad av barn i Luxembourgträdgården; de är snälla, de stör inte mycket, måste han tillstå; Edelfelt har blivit god vän med en liten pojke som heter Emanuel och en 8-årig flicka som heter Suzanne.
Paris, d. 31 mars 87 31 mars 1887
Edelfelt har tand- och käkvärk, som inte har blivit bättre av att han satt ute och målade i Luxembourgträdgården.
Paris d. 18 april 87 18 april 1887
Edelfelt ska åka till Dagnan för att måla "I Luxembourgträdgården"; det är för kallt för att måla ute; Edelfelt skulle behöva göra en studie i den verkliga Luxembourgträdgården.